آینده افزونه های وردپرس

آینده افزونه های وردپرس

سال ۲۰۱۵ میلادی سالی بزرگ برای وردپرس در جهان محسوب می شود! از این رو بر آن شدیم تا با توجه به ارزشمندی این موضوع اطلاعاتی را جمع آوری کنیم و در اختیار دوستداران وردپرس قرار دهیم .
در سالی که رو به پایان است ،  یک سری تغییرات اساسی بر هسته ی وردپرس داده شد و از همه مهم تر اینکه در ادامه ی روند پیشرفت وردپرس ،  اقداماتی برای بالا بردن کیفیت افزونه های وردپرسی با توجه به نیاز کاربران انجام شد .

حال که پیشرفت افزونه ها بسیار چشم گیر بوده در این مقاله به پیش گویی هایی در مورد آینده ی افزونه های رایگان و پرمیوم در سال ۲۰۱۶ پرداخته شده است که با هم به بررسی آن ها می پردازیم .

۱- افزونه های پرمیوم یا غیر رایگان همچنان رو به گسترش خواهد بود!

درست است که در حال حاضر شمار افرادی که در زمینه ی فروش قالب های وردپرس فعالیت می کنند ،  بیشتر است اما در حال حاضر گروه بزرگی از توسعه دهندگان افزونه های وردپرس هستند که هزینه ی خوبی از تلاش های خود دریافت می کنند .

Scott Bolinger فردی است که با اقدامات خود اطلاعاتی از آمار درآمد افرادی که توسعه دهندگان افزونه های وردپرس بوده و در این بخش در سال ۲۰۱۵ تجارت کرده اند و درآمدهایی را به دست آورده اند ،  ارائه کرده که بسیار جالب است و می توان براساس آن پیش بینی خوبی از این پیشرفت در سال ۲۰۱۶ میلادی داشت .  (مشاهده ی آمار بدست آمده)

اگر به لیستی که آقای اسکات تهیه کرده نگاهی انداخته باشید ،  حتما متوجه شدید که دو افزونه ی Gravity Form و  Yoast SEO جزء تجارت های چند میلیون دلاری هستند و اگر بخواهیم کمترین درآمد را در بین افزونه ها مشخص کنیم می توانیم به افزونه ی “WP Rocket” اشاره کنیم که درآمدی ماهانه و به صورت منظم دارد!
با توجه به این موضوع می توان گفت که تجارت در دنیای افزونه ها در طول سال بسیار هیجان انگیز بوده و همچنان موفقیت آمیز خواهد بود و  معتبرترین منبع برای افزونه های پرمیوم همان آشنای همیشگی یعنی مخزن وردپرس است .

با توجه به این روندی که در امسال داشتیم پیش بینی میشود که در سال ۲۰۱۶ میلادی با روند بهتری رو به رو هستیم .  در حال حاضر در راستای این تحول ، مارکت ها یا همان فروشگاه های معتبر از افراد حرفه ای تقاضا دارند تا توسعه دهندگان قوی و متخصص را به سمت مارکت ها هدایت کنند تا این روند روز به روز رو به رشد باشد .

۲- تغییراتی در افزونه ها با روی کار آمدن WP REST API

(WP REST API ( representational state transfer  به آرامی به هسته ی وردپرس وارد شد و آن را به یک پلتفرم تبدیل کرده است و با این کارایی به کاربران این امکان را می دهد که افزونه های وردپرسی خود را با کمک آن تبدیل به اپلیکیشن موبایل کنند تا کاربران تلفن همراه را از آن بهره مند سازند!در واقع با مولفه هایی که دارد ارتباطی را برقرار می کند تا افزونه ها یا قالب های وردپرس را راحت تر به یک اپلیکیشن مبدل کرد که خود فرآیند خاصی دارد .

تغییراتی که با روی کار امدن WP REST API در افزونه های وردپرس ایجاد شد عبارت است از :

برقراری ارتباط موثر بین افزونه ها و اپلیکیشن های تلفن همراه :  REST API باعث تبدیل شدن افزونه ها به اپلیکیشن های تلفن همراه در وردپرس شد .  همین امر باعث شد که کاربران وردپرس بیشتر اوقات خود را به فعالیت بر روی سایت خود بگذرانند و حتی زمانی که به کامپیوتر دسترسی ندارند می توانند از تلفن همراه خود استفاده نمایند .

افزایش یکپارچگی چشم گیر :  ترکیب API با ابزارهایی شبیه به Zapier (ابزاری برای اتصال به نرم افزارهای موبایلی جهت استفاده کاربر) درهای بسیاری را به روی توسعه دهندگان باز کرده است .  به همین دلیل انتظار می رود که افزونه هایی برای کمک به وردپرس جهت اتصال به اپلیکیشن ها به طور اختصاصی در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده ساخته شود .

حرکت کامل افزونه ها در خارج از محیط وردپرس :  ورود به WP REST API به این معناست که توسعه دهندگان دیگر با محدودیت هایی در زبان پی اچ پی رو به رو نیستند و افزونه های وردپرس با REST API در تعامل و سازگاری می باشند .

۳- تبدیل شدن افزونه ها به پلتفرمی کوچک در آینده

انتظار می رود که وردپرس تبدیل به پلتفرمی قوی و گسترده شود و این امر عاملی برای تشویق توسعه دهندگان برای تولید افزونه های قوی ترو با کیفیت تری خواهد شد .
روندی که در حال حاضر می بینیم ،  پیش بینی Chris Lema در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است .  افزونه هایی که به صورت بسیار قوی پیشرفت آن ها پیش بینی شده بود عبارت است از :  Gravity Form  ،  Easy Digital downloads و ووکامرس .  این افزونه ها به گونه ای هستند که با REST API سازگاری فوق العاده ای دارند و براساس پیشنهادات داده شده بر بستر موبایل نیز ساخته شده اند .

۴- ظهور فروشگاه های نرم افزاری (App Store)

همانطور که پیشتر اشاره شد ، ما هنوز به سمت مخزن وردپرس یعنی wordpress . org متمایل هستیم زیرا بزرگترین و کامل ترین مرجع از افزونه های وردپرس می باشد .  اما این موضوع با گذر زمان کمی متغیر شد و افرادی مانند Matt Mullenweg معتقد بودند که باید سایت هایی برای فروش افزونه ها نیز وجود داشته باشد تا تمامی افزونه هایی که ساخته می شود به صورت رایگان عرضه نشود .
همین نظریه باعث شد در سال های اخیر افزونه هایی به شکل نسخه ی غیر رایگان یا پرمیوم ارائه شود و در دو جا موجود باشد :  یکی در سایت های شخصی توسعه دهندگان افزونه و یکی دیگر در مرجع افزونه های تجاری Code Canyon .

۵- افزونه ها در نهایت بین المللی خواهند شد

بخش اعظمی از وردپرس قدم را فراتر گذاشته و چیزی حدود ۲۵ درصد از تمامی مارکت ها دارای افزونه هایی هستند که به غیر از زبان انگلیسی را نیز پوشش می دهد .  این یعنی افزونه های وردپرس به غیر از زبان انگلیسی در بقیه ی زبان ها نیز دارای پیشرفت های خوبی هستند و این خبر از بین المللی شدن آن ها می دهد!

وردپرس در مدت زمان کوتاهی راه پیشرفت خود را در عرصه ی محلی و بین المللی باز کرده و با توجه به گفته های Matt Mullenweg جزء بهترین پلتفرم ها به حساب می آید .

تمامی پروژه هایی که تحت هسته ی وردپرس انجام می شود جزء پروژه های ترجمه شده ی وردپرس محسوب خواهد شد و سپس در لیست افزونه های وردپرس قرار خواهد گرفت .  در سپتامبر سال ۲۰۱۶ پکیج زبان تمامی افزونه ها (افزونه ها به هر زبانی) با تلاش های زیادی ارائه خواهد شد .

تمامی افزونه های فعال موجود در مخزن وردپرس که از دو سال گذشته تا به حال ،  بروز رسانی شده اند در این مجموعه قرار خواهند گرفت و طبق جدول زمان بندی مشخصی ،  ترجمه و تکمیل خواهند شد .  این پروسه و روند برای افزونه های توسعه دهندگانی است که از افزونه های ترجمه شده ی موجود استفاده کرده اند و یا آن هایی که خواهان فراوانی داشته اند .

در صورتی که زبان افزونه ها به غیر از انگلیسی هم تغییر کند و در واقع به افزونه ها را به شکل بین المللی تبدیل کنند برای هر دو قشر توسعه دهنده و کاربر بسیار سودمند است و وضع خوبی را ایجاد خواهد کرد .
جمع بندی!

در تمام سال هایی که گذشت ،  افزونه ها نقش مهمی در وبسایت های وردپرسی ایفا کردند به طوری که آن را از یک سیستم وبلاگ دهی ساده به یک سیستم مدیریت محتوای کامل تبدیل کردند .  در همین راستا قول هایی توسط تیم توسعه ی وردپرس و توسعه دهندگان پلاگین ها برای سال آتی داده شده است تا شاهد پیشرفت های چشم گیری باشیم .  فکر می کنم اگر مروری کوتاه بر پیش بینی های ثبت شده که در متن بالا به صورت کامل توضیح دادیم ،  داشته باشیم بد نباشد :

۱- افزونه های پرمیوم و غیر رایگان به صورت عمومی تر فراگیر شده و افزایش می یابد .
۲- WP REST API تصورات را پیرامون افزونه ها به کلی تغییر خواهد داد .  (تبدیل افزونه ها بر بستر تلفن همراه)
۳- هدایت افزونه ها برای تبدیل شدن به بستری کوچک
۴- باز شدن دری به شکل App Store برای افزونه ها و پدیدار شدن آن با عنوان market place
۵- بین المللی شدن افزونه ها در آینده ای نزدیک

تصور شما چیست؟ آیا فکر می کنید این اهداف برای سال ۲۰۱۶ میلادی محقق گردد؟

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,